V petek, 19. julija 2013, bo v občini Grad na Goričkem potekal koncert brazilske skupine Música Antiga da UFF, ki bo predstavila pesmi z dvora portugalskega kralja Manuela I.
V času velikih odkritij je bila Portugalska trgovska velesila Evrope, kralj Manuel I. pa si je močno prizadeval za trdnost portugalskega imperija. Lizbona, največje mesto, je vzbujala pozornost s svojim neizmernim bogastvom, ki je izhajalo iz trgovanja z Vzhodom. Repertoar portugalskih renesančnih pesmi nam da občutek duha tistega časa. Ohranile so se v nekaj notnih rokopisih, ki jih hranijo v knjižnicah na Portugalskem in v Franciji. Vsi rokopisi so šli skozi roke inkvizitorjev, ki pa jih iz neznanih razlogov niso uničili. Iz teh rokopisov je ansambel izbral skladbe, ki predstavljajo najboljše, kar lahko ponudi portugalska polifonija.
Rezervacija in prodaja vstopnic: http://www.seviqc-brezice.si/index.php/rezervacije/
Vladavino portugalskega kralja Manuela I. je zaznamoval uspeh pomorskih raziskovalnih odprav, ki so Portugalski prinesle razkošje in eksotičnost Vzhoda. Glasba je bila pomemben del obredov na dvoru. Ob nedeljah in praznikih je kralj Manuel večerjal ob glasbi. Za mizo je kralj potrjeval svojo kraljevsko oblast z obredi. Ob praznovanjih so obede spremljale kraljevske predstave, ki so bile pripravljene zelo natančno in z veliko glasbe. Pomembni pokazatelji moči so bile tudi kraljeve avdience, ki jih je imel kralj Manuel vsak petek v Hiši prošenj.
Znano je, da Manuel ni bil prvi v nasledstveni vrsti, kar je bilo ključnega pomena za legitimnost monarhove oblasti. Da bi pomiril kraljestvo, je kralj Manuel rad izkazoval svojo moč z dejanji, ki so zaznamovala zgodovino Portugalske. Med temi dogodki je tudi zgodba, kako je papežu Leonu X. leta 1514 kot zahvalo za nekaj daril poslal nakit, slona, jaguarja in perzijskega konja. Darila je dostavil z odposlanstvom, ki je Portugalsko zapustilo januarja leta 1514. Ko so prispeli v papeževo palačo, se je slon trikrat priklonil, si napolnil rilec z vodo in jo razpršil v zrak ter z njo poškropil kardinale. Nato se je slon obrnil in storil isto še presenečenim ljudem. Tako so z dogodka vsi odšli premočeni.
Kraljevi kronist, Damiao de Gois, je zapisal, da je bil kralj Manuel prvi evropski krščanski kralj, ki je imel v lasti indijske slone. Imel jih je pet in je rad jezdil po mestuv spremstvu slonov, ki so hodili pred njim. Kralj Manuel je občudoval tudi mavrsko glasbo, na svojem dvoru je imel mavrske glasbenike, v garderobi pa mavrska oblačila, ki so si jih plemiči lahko izposodili za uporabo pri igrah in na turnirjih.
Zadnja velika zabava med vladavino kralja Manuela je bila namenjena proslavitvi poroke njegove druge hčere, Beatriz, ki se je avgusta leta 1521 poročila z vojvodo Karlom Savojskim. Poroka je bila opravljena z namestnikom ženina in slavje je trajalo več dni. Princeso je bilo naro treba peljati k njenemu možu v Nico. Za pot čez Sredozemsko morje je kralj Manuel izbral ladjevje 18 karavel in galeonov, ki so odplule iz Lizbone, z njimi pa so potovali princesa, dvorne dame in dvorjani, dvorni glasbeniki in lizbonski nadškof. Ob njihovem slovesu so priredili slavnostni večer. Po plesih je bila izvedena še igra avtorja Gila Vicenteja – Cortes de Júpiter, ki pripoveduje o odhodu infantinje v Savojo. Decembra istega leta je kralj Manuel umrl za eno od kug, ki so vsako leto prizadele kraljestvo.
Posvetna glasba iz časa kralja Manuela, ki je skupaj z glasbo zapisan v zgodovino, se je v majhnih pesmaricah ohranila do danes, večinoma v obliki zasebnih rokopisov, in prinaša nekaj biserov iberske polifonije, izmed katerih je ansambel izbral pesmi za ta program.
Ansambel:
Leandro Mendes (glas, kljunaste flavte, krivi rog), Lenora Mendes (kljunaste flavte, krivi rog, viole da gamba, gamsov rog, viela, rebek, ), Mario Orlando (basovska viola da gamba, tolkala, glas), Marcio Selles (glas, basovska viola da gamba, krivi rog, kljunasta flavta), Sonia Wegenast (glas, psalterij, tolkala), Virginia Van der Linden (flavte, lajna, kornamuza, gamsov rog, krivi rog)
Ansambel Música Antiga da UFF je z delovanjem pričel leta 1981. Ansambel poskuša obujati in širiti ne le glasbo, ampak tudi srednjeveški in renesančni pogled na svet. Z leti so njegovi člani postali strokovnjaki za tehniko igranja na srednjeveške in renesančne inštrumente, pa tudi za interpretacijo pesmi teh pomembnih zgodovinskih obdobij. Skupina, ki so jo ustanovili Leandro Mendes, Lenora Pinto Mendes, Márcio Paes Selles, Mario Orlando, Sonia Leal Wegenast in Virginia van der Linden, še vedno raziskuje in odkriva nove načine informiranja javnosti o stari glasbi zahodne Evrope. Poleg zgodovinskega in raziskovalnega dela lahko občinstvo vidi replike inštrumentov, ki so jih v teh obdobjih uporabljali, in sliši zgodbe, ki izvajano glasbo spremljajo. V času svojega delovanja je ansambel posnel sedem CD-jev in tematsko LP ploščo, ki je bila prodana v 20 000 kopijah. V teh letih je ansambel izvedel tudi več kot 2.000 koncertov po Braziliji, snemal glasbo za glasbene videe in organiziral tečaje na festivalih in renesančnih sejmih. UFF Early Music Ensemble nastopa v najbolj pomembnih koncertnih dvoranah v Riu de Janeiru, koncertiral pa je tudi po celotni Braziliji.
Program koncerta:
Anonymous XVI st. / cent.
Amor loco
Anonymous XVI st. / cent.
Soy Serranica
Anonymous XVI st. / cent.
Venid a sospirar al verde prado
Anonymous. XVI st. / cent.
Cuydados meus taõ cuidados
Anonymous XVI st. / cent.
Antonilha es desposada
Anonymous XVI st. / cent.
Que he o q vejo
Anonymous XVI st. / cent.
Vos señora a maltratarme
Anonymous XVI st. / cent.
Niña era la ifanta
Anonymous
A la villa voy
***
Diego Ortiz (ca. 1510 - ca. 1570)
Recercada primera e segunda
Anonymous XVI st. / cent.
Não tragais borzeguis pretos
Anonymous XVI st. / cent.
Señora del Mundo
Anonymous XV st. / cent.
Propiñan de melyor
Juan del Encina (1468 - 1529)
Todos los Biens del Mundo
Francisco de la Torre (fl. 1483 - 1504)
Danza Alta
Anonymous XVII st. / cent.
Puestos estan frente a frente
Anonymous (iz Maranhão-a, BR / from Maranhão, BR)
Rei é Rei, Rei Sebastião
Anonymous
Os barcos