V petek, 18. novembra 2016, se je papež Frančišek na sedežu rimske rote srečal s škofi, ki se udeležujejo formativnega tečaja o novem postopku za ugotavljanje veljavnosti zakonske zveze. Izpostavil je, da ne smejo nikogar izključevati iz svoje pastoralne skrbi, poudaril, da je zveličanje duš temeljno načelo cerkvenega prava, ter zatrdil, da vprašanja ekonomske in organizacijske narave ne morejo biti ovira za preverjanje veljavnosti zakona.
Razumeti potrebe današnjega človeka
Tečaj, ki ga pripravlja apostolsko sodišče rimske rote, pomeni, da se tudi škofje kot »učitelji vere« morajo neprestano učiti. »Gre za razumevanje potreb in vprašanj človeka današnjega časa in za iskanje odgovorov v Božji besedi in verskih resnicah, da bi se jih vedno bolje razumelo.« Inkulturacija evangelija je zasnovana ravno na načelu, ki združuje zvestobo evangeljskemu oznanilu ter njegovo razumevanje v času.
Blaženi Pavel VI. je v dokumentu Evangelii nuntiandi posvari pred evangelizacijo, ki ostaja na površinski ravni, ter spodbudil, da se je treba spustiti v konkretnost situacij in oseb. »Ravno pozornost do osebe je teološki in ekleziološki razlog, ki prežema ta tečaj formacije. Duhovno zdravje, 'salus animarum' oseb, ki so nam zaupane, predstavlja cilj vsakega pastoralnega delovanja,« je povedal sveti oče.
Odstraniti ovire, ki otežujejo dostop do sodišč
Temelj škofovske službe najdemo v Prvem Petrovem pismu: »Pásite Božjo čredo, ki vam je zaupana, pazite nanjo, pa ne na silo, ampak prostovoljno, v skladu z Božjo voljo. Ne zaradi grdega pohlepa po dobičku, ampak z voljnim srcem. Nikar ne nastopajte gospodovalno do tistega, kar vam je zaupano, ampak bodite čredi v zgled« (1 Pt 5,2-3). Papež je dodal, da ta apostolova spodbuda osvetljuje celotno škofovo poslanstvo. Njegovo duhovno oblast opredeljuje kot služenje za zveličanje ljudi. »S tega vidika je treba odločno odstraniti vsako oviro posvetnega značaja, ki velikemu številu vernikov otežuje dostop do cerkvenih sodišč,« je poudaril in dodal: »Vprašanja ekonomske in organizacijske narave ne smejo predstavljati ovire za kanonsko preverjanje veljavnosti zakona.«
Glavno načelo: salus animarum
Upoštevajoč zdrav odnos med pravičnostjo in ljubeznijo, cerkveno pravo ne more zanemarjati temeljnega načela »salus animarum« ali zveličanje duš. Zato so cerkvena sodišča poklicna biti otipljivi izraz diakonske službe prava v zvezi s tem glavnim ciljem. Zveličanje duš (salus animarum) je po papeževih besedah pravilno postavljeno kot zadnja beseda Zakonika kanonskega prava, ki ga presega kot najvišji zakon in kot vrednota, ki presega samo pravo, s tem pa kaže na obzorje usmiljenja.
Nikogar izključiti iz pastoralne oskrbe
Cerkev od vedno hodi v tej smeri kakor mati, ki sprejema in ljubi, po zgledu Jezusa, Dobrega samarijana. Cerkev učlovečene Besede se »uteleša« v žalostnih in trpečih dogodkih ljudi, sklanja se nad uboge in nad vse, ki so oddaljeni od cerkvene skupnosti ali se smatrajo zunaj nje zaradi neuspehov v zakonu. A kljub temu, te osebe »po kreposti krsta so in ostajajo del Kristusovega telesa«, je poudaril Frančišek. »Zato je na nas velika odgovornost, da opravljamo službo, ki smo jo prejeli po Jezusu, božjem Pastirju zdravniku in sodniku duš, in da jih nikoli ne obravnavamo kot tuje Kristusovemu telesu, kar je Cerkev. Poklicani smo, da nikogar ne izključujemo iz svoje pastoralne skrbi, ampak se posvetimo njim in njihovim neurejeni in trpeči situaciji z vso skrbnostjo in dejavno ljubeznijo.«
Ob koncu je še pozval k molitvi k Svetemu Duhu, da bi pomagal tako škofom kot Petrovemu nasledniku »z razpoložljivostjo in ponižnostjo odgovoriti na klic na pomoč naših bratov in sester, ki želijo priti do resnice v svojem zakonu in na poti svojega življenja«.