Vloga ženske v Katoliški cerkvi v Sloveniji

8.3.2021 Katoliška cerkev v Sloveniji Cerkev v Sloveniji, Marija, Redovništvo, Ženska
Foto: Družina Foto: Družina

V krščanski teologiji in verovanju ima najvišjo čast Devica Marija, ki se je odzvala na Božje povabilo in postala Božja Mati (Theotokos oziroma Bogorodica). Od koncila v Efezu leta 431 se Mariji s tem nazivom uradno priznava, da je mati Jezusa Boga in ne samo mati Jezusa človeka.

Jezus v evangelijih nikoli ne izpostavlja ali ločuje ženske vloge, vendar iz njegovega delovanja lahko razberemo, da jim priznava enakovredno dostojanstvo kakor moškim: srečanje s Samarijanko (prim. Jn 4,1–42); povabilo prešuštnici k spreobrnjenju (prim. Jn 8,1–11); skupina žena, ki ga je spremljala ob apostolih.[1]Ne nazadnje se na velikonočno jutro ob vstajenju kot prvi prikaže Mariji Magdaleni, ki ji je Cerkev priznala, da je apostolka apostolov (apostolorum apostola).[2]

V Katoliški cerkvi v Sloveniji so ženske najpogosteje prisotne na odgovornih in vodstvenih delovnih mestih v pastorali, katoliških vzgojno-izobraževalnih ustanovah in v laiških združenjih ter tudi na karitativnem področju.

Večino slovenskih katoliških kulturnih in izobraževalnih ustanov vodijo redovnice ali laikinje kot direktorice oziroma ravnateljice, ženske vodijo tudi nekatere karitativne cerkvene ustanove:

  • Muzej krščanstva na Slovenskem v Stični,
  • Osnovno šolo A. Šuštarja v Ljubljani,
  • Kulturni center Schellenburg v Ljubljani,
  • Romarski urad na Brezjah,
  • Društvo katoliških vzgojiteljev in vzgojiteljic,
  • Društvo katoliških vrtcev Slovenije,
  • Skupnost slovenskih katehistinj in katehistov,
  • Slovenski katehetski urad.
  • Škofijsko karitas Koper
  • Zavod Karitas Samarijan
  • Zavod sv. Rafaela Vransko
  • Zavod sv. Terezije Dobrepolje

V slovenskih katoliških izobraževalnih ustanovah je večinoma ženskam zaupana vzgojna naloga otrok in mladine. Kot sodelavke delujejo v katoliških domovih za ostarele ter so aktivno vključene v življenje župnij kot voditeljice župnijskih pevskih zborov in župnijskih pastoralnih svetov. Ženske v Sloveniji vodijo več kot 400 župnijskih in dekanijskih karitas. Velika večina iz med več kot 10.000 prostovoljcev Karitas je žensk.

Prav tako ženske zasedajo odgovorna mesta v strukturi lokalne Cerkve kot izvršne tajnice (vloga generalnega tajnika), predsednice ali svetovalke oz. vodje uradov na škofijskih ordinariatih.

Slovenke zasedajo odgovorna mesta tudi na vodstvenih položajih vesoljne Cerkve: na primer v vatikanskem Tajništvu za komunikacijo, Mednarodni teološki komisiji, kot svetovalke generalnih predstojnic reda ali kot magistre novink.

Cerkev na Slovenskem od II. vatikanskega koncila (1962–1965) vse dejavneje vključuje ženske v vzgojno, izobraževalno, karitativno, duhovno, pastoralno in vodstveno življenje krščanskih skupnosti. S tem so ženske dejavno prisotne na položajih, kjer se sprejemajo pomembne odločitve in se načrtuje skupno življenje krščanske skupnosti. Zastopanost žensk je na delovnih mestih v Katoliški cerkvi v Sloveniji na visoki ravni, s čimer se dodatno uresničuje dostojanstvo žene, opisano v številnih dokumentih cerkvenega učiteljstva. Med najpomembnejšimi so:

  • papež Pavel VI., Okrožnica Marialis cultus, 1974;
  • udeležba in sodelovanje na Svetovni konferenci o ženski, Mehika 1975;
  • škofovska sinoda iz leta 1987 o vlogi laikov v Cerkvi in svetu;
  • papež Janez Pavel II., Posinodalna apostolska spodbuda Christifideles laici, 1988;
  • papež Janez Pavel II., Pastoralno pismo Mulieris dignitatem, 1988;
  • papež Janez Pavel II., Pismo ženskam, 1995.

Papež Frančišek je avgusta 2016 ustanovil teološko komisijo za preučevanje položaja in zgodovine ženskega diakonata v Cerkvi. Krščanstvo je v zgodovini dokazalo, da ima ženska veliko in nenadomestljivo vlogo.

Med cerkvenimi učitelji[3] so tudi tri ženske: sv. Katarina Sienska (1347–80), sv. Terezija Avilska (1515–82) in sv. Terezija iz Lisieuxa (1873–97). To dokazuje, da so ženske vseskozi navzoče v pomembnih trenutkih krščanstva in so pomembno prispevale k razvoju teologije, mistike, vzgoje, izobraževanja, karitativne dejavnosti in drugih odločujočih področij v življenju Cerkve.

Številne svetnice so delovale na karitativnem področju in z deli usmiljena lajšale stiske ter vodile prve ustanove za pomoč ubogim, sirotam, bolnim in brezdomnim osebam. Tak primer je sv. Elizabeto Ogrska, ki je tudi zavetnica Karitas


[1] Prim. J. Galot DJ, La missione della donna nella Chiesa, La Civilita' cattolica 1966, II, 16–17.

[2] Prim. God sv. Marije Magdalene, praznik za vso Cerkev, v: http://katoliska-cerkev.si/god-svete-marije-magdalene-praznik-za-vso-cerkev (pridobljeno 3. marca 2017).

[3] Cerkveni učitelji so v Katoliški cerkvi tisti teologi, ki so na izreden način s svojimi talenti, življenjem ali delom dali poseben prispevek teološkemu nauku ali njegovemu oznanjevanju. To čast je do sedaj prejelo 36 teologov; podeli se po kanonizaciji. Prvi in najvplivnejši krščanski misleci se imenujejo cerkveni očetje.